Organisaatio

AMMATTIOSASTO

Ammattiosasto on työntekijän lähin linkki liittoon.

Suomen Elintarviketyöläisten Liitossa on noin 79 ammattiosastoa. Ne koostuvat elintarvikealalla työskentelevistä jäsenistä. Vuosittain syyskokouksessa valitaan johtokunta, joka hoitaa ammattiosaston asioita, tukee jäseniä ja toteuttaa liiton hallinnon päätöksiä. Jäsenet voivat tuoda omia ehdotuksiaan johtokunnan tietoon ja vaikuttaa näin asioihin. Ammattiosastot järjestävät koulutusta ja vapaa-ajan toimintaa.

Ammattiosasto määräytyy työpaikan mukaan, ei asuinpaikan mukaan. Eli jos käyt Valkeakoskella töissä, vaikka asuisit Hämeenlinnassa, on ammattiosastosi Valkeakoskella.

Ammattiosastoon on helpoin liittyä ottamalla yhteyttä omaan luottamusmieheen, mutta jos sellaista ei työpaikalla ole tutustu kohtaan "Liity Jäseneksi".

ALUEJÄRJESTÖ

Ammattiosastot kuuluvat oman alueensa aluejärjestöön. Aluejärjestöjä on seitsemän. Hämeenlinnan ammattiosasto kuuluu Häme-Keski-Suomen aluetoimiston alaisuuteen jonka osoitetiedot löydät etusivulta. Aluetoimistossa työskentelevältä sihteeriltä saa apua työehtosopimusasioissa. Aluetoimistot järjestävät alueensa osastoille tapahtumia ja koulutustilaisuuksia.

LIITTO

Liitto neuvottelee ja solmii työehtosopimukset aloittain viidelle sopimusalalle: leipomo, lihanjalostus, maidonjalostus, teollisuus sekä virvoitusjuoma ja panimo.

Ylintä päätäntävaltaa SEL:ssa käyttää Edustajakokous. Kokous valitsee joka viides vuosi liittopuheenjohtajan, liittohallituksen sekä liittovaltuuston puheenjohtajan.
Edustajakokous päättää liiton toiminnasta viisivuotis kaudeksi.

Liittovaltuuston 33 jäsentä kokoontuu kaksi kertaa vuodessa ja hyväksyy mm. liiton työehtosopimukset.

Liittohallituksen 17 jäsentä valvoo ja toimeenpanee edustajakokouksen ja valtuuston tekemiä päätöksiä ja johtaa työehtosopimus- toimintaa. Kokoontuu kuukausittain.

Liittopuheenjohtaja toimii jäsenten virallisena edustajana.